O tom, že roboti budou pomalu nahrazovat člověka v mnoha oborech, dnes už jistě nikdo nepochybuje. Možná, že si umíme představit i robota za pokladnou supermarketu nebo takového, co se pohybuje mezi regály a pomáhá zákazníkům. A právě tento způsob uplatnění robota vyzkoušela jedna rodinná firma, provozující obchod s potravinami ve Skotsku. Všichni předpokládali, že se skvěle uplatní a možná, že překoná i své lidské kolegy.
- Opak byl ale pravdou.
-
Jestliže bychom to řekli trochu drsněji, pak robot selhal na celé čáře a byl po týdnu ze svého zaměstnání bez milosti vyhozen.
- On byl sice dán zpět do krabice, ale výsledek je stejný.
Zatímco lidský prodavač dokázal přesně nasměrovat zákazníka za žádaným zbožím, robot na otázky odpovídal sice logicky, ale neurčitě. Pokud se v obchodě zeptáte, kde najdete kupříkladu máslo a prodavač vás sdělí, že v chladícím boxu, pak se asi s takovou odpovědí příliš nespokojíte. A přesně to byl jeden z problémů.
- Dalším úskalím byla přílišná družnost.
-
Ne každý asi touží po tom, aby ho po příchodu do obchodu začal prodavač láskyplně objímat.
- I kdyby to byl jen robot.
Lidský prodavač byl úspěšnější
Dalším úkolem, který robotický prodavač dostal, bylo nabízení nových druhů zboží a zkoušení vzorků. Ani tady se příliš neosvědčil. Zatímco jeho lidský kolega zvládl nabídnout za čtvrthodinku dvanáct nových druhů zboží, robot se zmohl na pouhé dva.
- Když vedení firmy rozhodlo o ukončení projektu, došlo k zajímavé situaci.
-
Zákazníci si sice oddechli, ale personál byl odchodu kolegy sklíčen.
- Došlo dokonce i na slzy.
- Samozřejmě, že ze strany lidského člena personálu.
- I když, kdo ví.
- Třeba nějaká slza ukápla i na dno krabice.
A proč tak velká obliba?Robot je osvobodil od nudných a stále se dokola opakujících úkolů. Jedním z nich bylo i zmíněné navádění k hledanému zboží. Ale to, jak už víme, právě příliš nezvládal.